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samedi 28 juillet 2012

AC72 ETNZ PLAN - COMPARISON BETWEEN ETNZ AC72 WINGSAIL AND ARTEMIS WINGSAIL - PLAN DE L'AC72 ETNZ JUILLET 2012 - COMPARAISON DE L'AILE D'ETNZ ET D'ARTEMIS


A REAL WORLD PREMIÈRE: THE FIRST ETNZ's AC72 PLANS - July 2012


Lines updated on August 1st, 2012. Please have a look on the same blog.

For the very first time we show you the lines and sail plans of ETNZ's new AC72 christened New-Zealand, launched by the team July 21st, 2012 plus a comparison between this new AC72 an the “old” wingmast already tested by Artemis.

The precision and the quality of the work the team achieved deserves apprieciation.

François Chevalier et Jacques Taglang





The first photos of the wingmast construction of the ETNZ AC72 have made it possible to reconstitute plans of the catamaran and its wing, despite pictures taken with distorting lenses!
Two adjustable flaps in four panels. The structure is thin and dense. Priority is given to the trailing-edge flap that is larger on Artemis or Oracle wings.

In comparison with the initial wing revealed by Artemis, the New-Zealanders have opted for a trailing-edge flap of larger size, divided in four panels instead of six, with more closely-spaced frames  - 48 elements instead of 35. The leading edge is straight and, the engineers have obtained some extra wing area not counted by the rule (by lowering the lower part of the second flap below the axis of rotation of the wing).
Artemis is shown with altered hulls of Gitana as we have seen them in Valencia; but this sketch clearly shows the difference of flaps repartition on both wings.

The structure resembles the configuration of the big catamaran Alinghi 5, with two V-shaped aft crossbeams – but more opened – and reinforcement beams around the wing.  The central beam presents a regular curve (front view), in contrast to the two cross-beams for Oracle Team USA’s AC72, which appear to be identical to each other as seen during their transport.
The hulls have a slight tilting with very flat bottoms; the structure is largely inspired from the cat Alinghi with reinforcements in the central part.

Considering that ETNZ is building a second new boat, it is still early for drawing final conclusions on these options and we look forward the unveilling and launch of Oracle's cat for the opportunity to further analyze their differences.


By François Chevalier – July 27th, 2012



Lines updated August 1st, 2012 on our blog. 
http://chevaliertaglang.blogspot.fr/2012/08/americas-cup-update-etnzs-ac72-plans.html



Technical data - Fiche technique 

AC72 Emirates Team New Zealand

  • Wingsail catmaran - Catamaran à aile rigide
  • Designer - Architecte: Design Team
  • Launching date - Mise à l’eau: 21/07/2012
  • LOA - Longueur: 22 m
  • LWL - Flottaison: 22 m
  • Beam - Bau: 14 m
  • Draft - Tirant d’eau: 4,40 m
  • Air draft - Tirant d’air : 40 m
  • Displacement - Déplacement: 5,7 t
  • Wingsail area - Surface de l’Aile: 260,50 m2
  • Wingsail + gennaker - Aile + gennaker: 580 m2
  • Crew - Equipage : 11 



UNE EXCLUSIVITÉ MONDIALE : LES PLANS DU PREMIER AC72 ETNZ




Pour la toute première fois, nous vous présentons les plans de ligne et de « voile » de l’AC72 ETNZ que le défi néo-zélandais a lancé le 21 juillet dernier. Avec en prime un comparatif de cet AC72 avec le mât aile d’Artemis.

Chacun pourra apprécier la précision et la qualité du travail réalisé.

François Chevalier & Jacques Taglang





Les premières photos du montage de l’aile de l’AC72 de ETNZ, m’ont permis de reconstituer les plans du catamaran et de son aile, malgré des vues prises avec des objectifs très déformants.
Deux volets réglables en quatre panneaux. La structure est fine et dense. La priorité est donnée au volet de bord de fuite qui est plus large que sur les ailes d’Artemis ou d’Oracle.

Par rapport à la première aile sortie de chantier, celle d’Artemis, les Néo-Zélandais ont opté pour un volets de bord de fuite beaucoup plus important, divisés en quatre panneaux au lieu de six, sur des couples plus rapprochés, 48 éléments au lieu de 35. Le bord d’attaque est rectiligne, et les ingénieurs ont gagné un peu de surface non comptée dans la jauge, en descendant le bas du second volet en dessous de l’axe de rotation de l’aile.

Artemis est représenté avec les coques de Gitana modifiées, tel que nous l’avons vu à Valence, mais l’image montre clairement la différence de parti de répartition des volets des deux ailes.
La structure reprend le système du grand catamaran Alinghi, avec deux poutres en V sur l’arrière, mais plus ouvert, et des poutres de renfort autour de l’aile. La poutre centrale présente une courbe régulière vue de face, alors que les deux poutres d’Oracle semblent identiques (vues lors de leur transport).
Les coques ont une légère inclinaison, avec des fonds très plats, la structure s’inspire du catamaran Alinghi, avec des renforts dans la partie centrale.

Sachant que le défi ETNZ prépare un second bateau, il est encore trop tôt pour tirer des conclusions sur ces options, et attendons la mise à l’eau du catamaran d’Oracle pour analyser les différences.   

François Chevalier – 27 juillet 2012



Technical data - Fiche technique 

AC72 Emirates Team New Zealand

  • Wingsail catmaran - Catamaran à aile rigide
  • Designer - Architecte: Design Team
  • Launching date - Mise à l’eau: 21/07/2012
  • LOA - Longueur: 22 m
  • LWL - Flottaison: 22 m
  • Beam - Bau: 14 m
  • Draft - Tirant d’eau: 4,40 m
  • Air draft - Tirant d’air : 40 m
  • Displacement - Déplacement: 5,7 t
  • Wingsail area - Surface de l’Aile: 260,50 m2
  • Wingsail + gennaker - Aile + gennaker: 580 m2
  • Crew - Equipage : 11 






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