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jeudi 28 juin 2012

VOLVO OCEAN RACE ONE DESIGN JUNE 28TH 2012

Next Volvo Ocean Race: without imagination and creativity!




 Today, June 28th 2012, we all discover with chagrin the one-design racer for the two next Volvo Ocean Races: a 65 feet… (see below the first data calculated by François Chevalier from the drawings published that day on the official website of the race).
©François Chevalier

The design required has been drawn by Farr Yacht Design (USA) and only three shipyards will be allowed to build.
It is true that Farr has behind him a prestigious past, his team did not exactly cover itself in glory in this race these last 18 years! 


Now the two next Volvo will not allow innovation, creativity, and designers’ talent, especially young designers as Juan K their leader… It’s true that Juan has won the two last Volvo and he is well on the road to winning a third one.

Regrettably he will be no more involved in this superb competition!

When a new race will be organize in which the rule – with all security constraints required – will give room to inspiration, extravagance, creativity? We hope soon!


©François Chevalier

So for your enjoyment and our own pleasure, let us admire one more time the lines of ABN Amro I (Volvo Ocean Race 2005-2006 winner) and Groupama IV (overall leader at Lorient, the penultimate leg of the Volvo Ocean Race 2011-2012)
François Chevalier et Jacques Taglang





Volvo Ocean Race : halte à l’imagination et à la créativité !



Ce 28 juin 2012, nous découvrons avec regret le monotype des deux prochaines éditions de la Volvo : un 65 pieds... (Voir ci-après les premières caractéristiques établies par François Chevalier d’après les plans publiés ce jour sur le site officiel de volvooceanrace...)
©François Chevalier

Le plan imposé est celui conçu par Farr Yacht Design (USA) que seuls trois chantiers seront habilités à construire.

S’il est vrai que Farr a derrière lui un passé prestigieux il n’a pas vraiment brillé dans cette épreuve depuis 18 ans !

Désormais, les deux prochaines Volvo ne feront plus place à l’innovation, à la créativité, au talent des designers et, en particulier, aux jeunes architectes dont Juan K est le chef de file... Il est vrai que Juan a gagné les deux dernières Volvo et qu’il est bien parti pour faire la passe de trois.

Et pourtant, il n’aura plus voix au chapitre. C'est regrettable ! 

A quand une nouvelle épreuve où la règle – avec toutes les contraintes de sécurité qui s’imposent – laissera place à l’inspiration, à l’extravagance, à la création ? Espérons tous pour bientôt !
©François Chevalier

Alors, pour votre plaisir et le notre, admirons une fois encore les lignes d’ABN Amro I 2005-2006 et de Groupama IV en tête au général à Lorient (2011-2012), avant dernière étape avant l'arrivée finale !

François Chevalier et Jacques Taglang

PREMIERES DONNEES DU ONE DESIGN 65 PIEDS


FIRST DATA OF THE 65' ONE DESIGN 


Longueur hors tout/LOA: 21,50 m
Longueur de coque/hull length: 19,80 m
Flottaison/LWL: 19,80 m
Bau/Beam : 5,25 m
Tirant d’eau/Draft: 4,70 m
Franc bord avant/forward freeboard: 2 m
Tirant d’air/air draft : 29,50 m
Déplacement/displacement: 10,7 t
Quille basculante/canting keel: 4 t
Ballast/ballast: 2 x 800 litres + 1000 litres
Voilure au près/windward sail area: 257 m2
GV/main: 140 m2
Foc/fore sail: 117 m2








mardi 26 juin 2012

ETNZ AC72 HULL - LINES - CATAMARAN - AMERICA'S CUP - 34TH AMERICA'S CUP


ETNZ AC72 lines...

FOR THE FIRST TIME EVER! 

THE LINES OF ETNZ AC72 HULL, DRAWN BY FRANÇOIS CHEVALIER! 

We are pleased to present an exceptional and exclusive design. 


Also thanks to our friends of http://www.cupinfo.com/ who have published photos, it is possible to show you the first lines of the TNZ AC72 hull.



©François Chevalier - June 2012












It is interesting to see how the designers try to comply with the rules. So, the forward hull surface should have a minimum (AC72 Rule). Amongst others, it is a guarantee to preserve a significant buoyancy reserve. But the shape of the forward sections (ETNZ hull) shows how to divert the rule by arcing away the hull from the load waterline. The upper (top) part of the forward hull is narrower. There are several advantages as reducing wind resistance and allowing water to escape more quickly.


Another point: the maximum beam is rather forward. So the lines are tight on their aft part.

By François Chevalier & Jacques Taglang







dimanche 24 juin 2012

AMERICA'S CUP - 34TH AMERICA'S CUP 2013 - AC72 WING - ORACLE

NEW AC72 WING COUNTDOWN: ONLY 8 DAYS REMAINING...


And for the fun, please have a look on the US truck that delivered the wingsail and the biggest hull crossbeams last June 12th, 2012 to Oracle Team at Pier 80 in South San Francisco.

©François Chevalier - 2012


Wing and crossbeams have been constructed by Core Builders Composites in Warkworth, NZ. The hulls have been built in USA, as the America's Cup Rules require.


Hulls, crossbeams and wingsail should be assembled  BUT under Cup rules, Oracle can't launch the first defender AC72 before July 1st... The first cat sailing tests should start next August.

by François Chevalier & Jacques Taglang