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mercredi 4 avril 2012

The battle of wings - La bataille des ailes: SL33 AC45 AC72 ARTEMIS, ex-GITANA XII ORACLE USA-17 CATAMARAN or TRIMARAN ?

SL33   AC45   AC72   ARTEMIS, ex-GITANA XII  ORACLE USA-17: 


Catamaran or/ou Trimaran?


34th AMERICA'S CUP



THE BATTLE OF WINGS  - - - LA BATAILLE DES AILES
by/par François Chevalier & Jacques Taglang




The 34th America’s Cup Protocol doesn’t allow to the teams to trial more than one month aboard AC45 and catamaran exceeding 10 meter LWL.

This rule reduces the possibilities to test for long period wing sails that will be fitted on the future AC72.

Artemis ex-Gitana XII is a trimaran, not a catamaran! Probably it is a way to get around this rule…

The New Zealand team has found another loophole: testing wings on a small scale aboard cats of less than 10 meter LWL – size allowed to freely training in the context of the next Cup!

Since the end of November 2011, the Kiwis are sailing aboard a small catamaran, the SL33 (10 meter LWL), a Melvin-Morelli’s design* (co-authors of the AC45 & AC72 rule), fitted with a wing sail. Another wing sail SL33 – both red wings being 19 meters tall, has just joined this first multihull.

The wing of these SL33s seems to show a mobile wing aft the trailing edge of the first element, instead to be divided into three elements: un small middle flap between the first and the third elements.

At this scale, the Kiwis may have built several configurations.

*Morrelli & Melvin Design and Engineering Inc., SL Performance Race Boats GmbH, Hakes Marine, Hall Spars, Nautik GmbH and North Sails France/ Germany. Following the builder of the SL33: "The concept is very similar to that of the new America’s Cup 72..."







© photo : Ben Gladwell
© photo : Ben Gladwell



LA BATAILLE DES AILES  - - - THE BATTLE OF THE WINGS
par/by François Chevalier & Jacques Taglang


Le protocole de la prochaine America’s Cup de 2013 ne permet pas aux futurs concurrents de s’entraîner plus d’un mois sur des catamarans de plus de 10 mètres de longueur de flottaison ! Hors les compétitions en AC45 des World Series !



Cela limite les possibilités de tester sur de longues périodes les ailes qui équiperont les AC72.

Artemis ex-Gitana XII est un trimaran..., et non un catamaran ! Un moyen de contourner le protocole ?

Les Néo-zélandais ont trouvé une autre échappatoire : tester des ailes à échelle réduite sur des catamarans de moins de 10 mètres – limite autorisée pour s’entraîner librement dans le contexte du prochain défi de la 34e Cup !

Depuis la fin novembre 2011, les Kiwis naviguent sur un petit catamaran, le SL33 (10 mètres de flottaison), un plan Melvin-Morelli*, les auteurs de la jauge des AC45 et AC72, doté d’une aile rigide qui a été récemment rejoint par un autre SL33 à aile rigide, toutes les deux de couleur rouge, hautes de 19 mètres !

L’aile des SL33 semble à volet mobile sur le bord de fuite du premier élément, plutôt qu’être composée de trois élément : un petit volet intermédiaire entre les 1er et 3ème éléments.

A cette échelle, les hommes de Team New Zealand ont pu se permettre de réaliser plusieurs configurations.

*Morrelli & Melvin Design and Engineering Inc., SL Performance Race Boats GmbH, Hakes Marine, Hall Spars, Nautik GmbH and North Sails France/ Germany.
Aux dires du constructeur du SL33, « Le concept est très similaire à celui du nouveau America’s Cup 72... »









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